Jeśli wynajmowałeś powierzchnię biurową lub magazynową większość twojej wiedzy nie ma zastosowania przy wynajmie powierzchni handlowej. Zamiast poszukiwać miejsca do pracy biurowej lub magazynowania produktów musisz skupić się na takim pokierowaniu ludźmi, żeby wybrali właśnie te lokalizację, a nie wszystkie inne.
Ruch uliczny
Większość sklepów żyje i umiera przez ruch uliczny. Im więcej samochodów lub pieszych, którzy przemieszczają się przez daną przestrzeń, tym bardziej prawdopodobne jest, że przedsięwzięcie odniesie sukces. Dlatego często widzimy mało atrakcyjne budynki w nieciekawym otoczeniu na ruchliwych skrzyżowaniach, w których wymagane są coraz wyższe czynsze.
Dostęp do lokalu
Chociaż ruch uliczny jest ważny, równie istotne w handlu detalicznym jest to, aby klienci mogli z drogi łatwo dostać się do środka sklepu. Zwróć uwagę na to, jak ludzie mogą wchodzić i wychodzić z każdego oferowanego lokalu handlowego. Pozornie niezbyt ważne rzeczy, jak to czy pobliskie skrzyżowanie ma lewy pas lub ilość wejść do sklepu może mieć duży wpływ na to, czy ludzie przestaną i wejdą, czy skierują się do wygodniejszego miejsca.
Ponadto, śledź schemat dojścia do pracy. Kawiarnia usytuowana po tej stronie ulicy, którą ludzie wieczorem wracają do domu prawdopodobnie będzie miała dużo mniej porannego ruchu niż ta przy drodze do pracy.
Pamiętaj też o parkingu. Ilość miejsc parkingowych jest ważna dla budynku biurowego, ale w przypadku centrum handlowego klienci oczekują także łatwego wjazdu i wyjazdu z obiektu.
Inni najemcy
Większość klientów jest wygodna. Chcą mieć możliwość załatwienia wielu spraw w jednym miejscu. Mając to na uwadze, szukaj miejsc, gdzie ulokowały się inne placówki handlowe i usługowe, które mogą być dla ciebie wparciem. Ludzie jadąc do supermarketu i pralni chemicznej również zatrzymują się np. w pizzerii.
Demografia i psychografia
Typ ludzi zamieszkujących dany obszar może mieć również znaczący wpływ na sukces lub niepowodzenie twojej lokalizacji handlowej. Sklep dla dzieci prawdopodobnie dobrze wpisze się w rejon wypełniony młodymi rodzinami, ale może walczyć o przetrwanie w otoczeniu emerytów lub młodych singli. Dla osób z niższymi dochodami będzie też bardziej odpowiedni dyskont z atrakcyjnymi rabatami niż luksusowe delikatesy dla smakoszy. Wyspecjalizowani doradcy mogą pomóc ci w określeniu podstawowych cech danego rejonu.
Kształt i konfiguracja przestrzeni
Rozkład przestrzeni w biurach i magazynach ma znaczenie, ale jeśli chodzi o powierzchnię handlową ma istotny wpływ na rentowność. Klienci preferują szerokie, szklane fronty sklepów, a tymczasem większość lokali handlowych ma większą głębokość niż szerokość. To powód, dla którego w sklepach strefy promocyjne umieszczane są przeważnie z tyłu, aby zmusić klientów do przejścia całej powierzchni w nadziei na zrobienie większych zakupów.
Inne czynniki
W tym momencie prawdopodobnie zauważyliście, że nie mówiliśmy jak zwykle o czynszach, czy wielkości i jakości budynku. Te czynniki są oczywiście również niezwykle ważne przy wynajmie powierzchni i podpisywaniu komercyjnych umów dzierżawy nieruchomości. O ile jednak wybór niskiego czynszu może stanowić atut dla biura, to jeśli powierzchnia handlowa znajduje się w niekorzystnym otoczeniu lub na nieodpowiedniej ulicy, nie będzie możliwe wygenerowanie wystarczającej liczby transakcji, aby lokal był rentowny.